woensdag 14 maart 2007

School

Vroeger, en dan praat ik over de tijd dat ik nog jong en onbevlekt ehhh... onbezonnen was, zat ik het grootste gedeelte van de dag op school. Of dat echt zo was weet ik niet, maar het leek in ieder geval wel zo. Misschien kwam het ook omdat ik elke dag twee uur op de fiets zat om van en naar school te komen, maar dat doet niet ter zake.
Het viel me op dat je steeds vaker scholieren op straat ziet. En dan ook nog op momenten dat je zegt van: "Moeten jullie niet op school zitten ?"
Misschien is dat wat ouderwets gedacht en ben ik gewoon een ouwe ... aan het worden, maar gelukkig werd ik onlangs uit de droom geholpen. Het blijkt dat scholieren wettelijk ± 1000 klokuren les moeten krijgen en dat slechts 80% daarvan ook daadwerkelijk gegeven wordt. De andere uren gaan op aan vergaderingen en bijscholingen van leraren. Dit moet schijnbaar overdag gebeuren met als gevolg dat er lesuren uitvallen.
Wat ik me trouwens ook afvraag is waarom leraren bijgeschoold moeten worden. Is wiskunde of geschiedenis plotseling veranderd ?

7 opmerkingen:

Chantal zei

en zo krijgen de leerlingen steeds minder les, en dus achterstand bij het vervolgonderwijs....

Anoniem zei

Je vergeet nog het lerarentekort, met name in de randstad, waardoor leerlingen niet eens les kúnnen krijgen.
Overigens veranderen de vakken niet, wel de manier waarop ze worden gegeven. Dit doordat er steeds nieuwe onderwijsvormen worden ontwikkeld (zoals het studiehuis en profielensysteem van de zogenaamde tweede fase) en oude onderwijsvormen (mavo) worden afschaft.

Pedro zei

@Chantal: Daar gaat onze kennis-economie.

@Marieke: Dat kan wel zijn, maar ik vind niet dat de school dan de leerlingen maar naar huis moet sturen. En aan die nieuwe onderwijsvormen heb je ook niks als er geen leraren zijn.

Anoniem zei

Het klopt dat er minder uren les wordt gegeven dan "vroeger". Maar nu wordt van de leerlingen en studenten verwacht dat ze het thuis doen. Het is geen pretje om met van dat heerlijke weer als vandaag op school te zitten, maar je leert er wel wat. Het is niet voor niets dat leraren én leerlingen klagen dat er te weinig les wordt gegeven.

Anoniem zei

Te weinig leraren, en niet de stof is veranderd, maar de manier waarop er les mag worden gegeven.

Anoniem zei

Probleem is dat met te weinig lesuren de kwaliteit van het onderwijs er niet beter op wordt. Dan te bedenken dat een deel van die leerlingen later leraar wordt. Hun achterstand echter kunnen ze dan gelukkig bijwerken met bijscholing... :-D

Anoniem zei

Wat ik me van mijn middelbare school kan herinneren, is dat leraren wel eens mogen leren hun tijd efficienter in te delen. Als ze dat nu een op de bijscholing doen, dan is het niet erg dat er af en toe een uur uitvalt.