zaterdag 19 mei 2007

Miauw

Wellicht kent U de dichtbundel "Old Possum's Book of Practical Cats" van T.S. Eliot en anders heeft U er vast wel eens van gehoord. Het was de basis voor de immens populaire musical "Cats" van Andrew Lloyd Webber.
Het was al weer bijna 14 jaar geleden dat deze musical voor het laatst in Nederland op de planken stond. Een goede reden om dus het alom geroemde meesterwerk zelf eens te gaan aanschouwen. En dat is gisteren gebeurd.
Nu ben ik geen leek op het gebied van musicals, maar Cats is toch net iets anders dan de nieuwe shows die tegenwoordig in de theaters opgevoerd worden. Je merkt dat het echt is gebaseerd op gedichten en het verhaal eigenlijk flinterdun is. De katten in het verhaal komen samen voor het Jubikalbal. Tijdens dit bal wordt door de oudste kat één kat verkozen die een nieuw kattenleven krijgt. Hieraan voorafgaand probeert elke kat zich van zijn/haar beste kant te laten zien.
Visueel is het een heel erg fraaie musical, maar tijdens de pauze hoorde ik links en rechts toch reacties van mensen die iets heel anders verwacht hadden. Nu moet ikzelf ook zeggen dat ik de tweede akte beter vind dan de eerste, maar de kostuums, het decor en het af en toe verschijnen van diverse katten in de zaal, maakt de show inderdaad tot een enorm succes.
De hoofdrollen werden gespeeld door Antje Monteiro (Grisabella) en Marco Bakker (Oom Deuteromium).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ken het boek niet, en had er ook niet van vernomen. Wel heb ik begrepen dat de musical Cats erg bijzonder schijnt te zijn..

Anoniem zei

Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik zeker deze musical bekijken! ik ken verschillende liederen uit deze musical maar heb 'm nog nooit gezien...

Chantal zei

Ik ken het hele verhaal wel... blijft opmerkelijk... miauwww.