vrijdag 23 maart 2007

Spel

1977: samen met mijn neefje tuur ik ingespannen naar de zwart-wit televisie waarop een paar lijnen te zien zijn. Met behulp van een paar paddles worden twee afzonderlijk streepjes op en neer bewogen om zo een klein blokje te raken. Uren konden we er mee bezig zijn. Ik heb het uiteraard over PONG, het allereerst videospel voor in de huiskamer.
Sindsdien is er veel veranderd, maar ik moet zeggen dat het hele videogame-gebeuren eigenlijk een beetje langs mij heen is gegaan. Oké, ik heb een tijdje een Philips G7000 Videopac gehad waar ik heel lang voor heb moeten sparen, want hij kostte toen ƒ 325,00 (!). Mijn neefje was ondertussen al overgestapt op Intellivision.

2007: Afgelopen nacht is de Playstation 3 in de verkoop gegaan. Een apparaat wat zo'n € 600,00 moet kosten en dat dankzij de nieuwste blu-ray-technologie fantastische beelden op het scherm tovert. Van de 50.000 apparaten die op het ogenblik beschikbaar zijn, waren er al 44.000 stuks gereserveerd. En als je dan de leeftijd van de kopers ziet, denk je bij jezelf: "Horen jullie niet thuis in bed te liggen?", "Waarom kun je niet gewoon wachten tot morgen?" en vooral "Waar halen ze in hemelsnaam het geld vandaan?"

5 opmerkingen:

Chantal zei

het is wel heel veel geld ja..... wij houden de PS2 nog maar even....

Anoniem zei

Ik heb zelf nooit een echte spel computer gehad. Hoewel je de VIC-20 waar ik mee begon toch aardig in de buurt kwam. :-)

Toevallig had m'n vrouw een play station waar ik nog steeds af en toe Pong op speel.

Maar een (nieuwe) spelcomputer aanschaffen? Nee, ik niet.
Ik kan m'n geld beter gebruiken en als ik dan eens een spelletje wil spelen doe ik het wel op m'n linux boxje.

Anoniem zei

Ik ben nog erg blij met de PS2

Anoniem zei

Ben benieuwd hoe Pong eruit ziet op de PS3 :-D

Anoniem zei

Nou, veel PS3 kopers zijn volgens mij volwassenen. Vroeger een supernintendo gehad. Nu lijkt mij een Wii weer leuk. Voor in het nieuwe huis dan