vrijdag 9 februari 2007

End of an Era

Zolang ik mij kan herinneren zijn er een aantal bioscopen in Breda. Nu ben ik pas 36 dus dat zegt eigenlijk niet zoveel, maar het teruglopend bioscoopbezoek is mij in die jaren wel opgevallen. Dat werd nog erger toen in 1993 in Antwerpen een megabisocoop met 24 zalen werd geopend. De zalen liepen leeg en zelfs premières trokken geen volle zalen meer.
Nu is het dan zover dat er een bioscoop moet sluiten. En dan nog wel de meest markante van de stad: het Grand Theater. Dit in Jugendstil opgetrokken fraaie gebouw (Een Moors paleis) uit 1921 van architect Van Bilsen had de uitstraling van een bioscoop zoals ik ze mezelf altijd voorstelde.
Een karakteristiek gebouw met de nodige problemen. Degenen die er wel eens gewest zijn weten het wel: 's zomers te warm en 's winters te koud.
En nu is het na 85 jaar is de klauwen van Aad Ouborg (Princess) gevallen. Afwachten wat hij van plan is om er mee te gaan doen. Er waren al plannen...

3 opmerkingen:

Chantal zei

dat is nu net de bios met de meeste sfeer.... jammer.

Anoniem zei

Oude bioscopen zijn geweldig. Ademen sfeer uit van vroegere tijden, en ruiken bijzonder charmant.

Anoniem zei

Inderdaad jammer want die oude gebouwen hebben toch altijd meer ziel dan die nieuwe...