woensdag 13 december 2006

Flappie

De donkere dagen voor Kerst hebben ons weer in hun greep en menig huishouden laat de gedachten gaan over wat er met deze dagen gegeten gaat worden. Want geef maar toe, het is al lang geen 'vrede op aarde' meer, maar 'vreten op aarde'.
Hele volksstammen zullen zich weer storten op het oud-hollandsch gourmetten, fonduen of steengrillen. Slechts een kleine deel van de bevolking waagt zich echter aan wild. Ik ben er zelf geen liefhebber van, maar ieder zijn meug denk ik altijd maar.
Het schokkende is dat dit 'tafelwild' vrij duur is. En als iets duur is, wordt de mens creatief. Waarom een duur konijn bij de vleeshouwer halen, als je er ook een uit het asiel kunt oppikken? Voor een paar euro een lekkere Vlaamse Reus, voldoende voor 6 tot 8 personen. Misschien lacht U hierom, maar het is zo erg dat men in de asiels voorlopig geen konijnen meer kan 'adopteren'.
Vanaf januari bent U dan weer welkom, omdat het gevaar voor consumptie dan is geweken.

7 opmerkingen:

Chantal zei

ik vind dit HEEL ziek van mensen

Anoniem zei

Wij doen niet mee aan vreten op aarde..

Anoniem zei

ik moest eerst vreselijk lachen... creatieve hollanders toch... maar het blijkt dat dit ernst is... neeeee toch?

Pedro zei

@Chantal: Vind ik ook.

@Redstar: Ah, jullie gaan beschaafd dineren.

@Heidi: Het is serieus. Het is zelfs zo erg dat er vorig jaar konijntjes bij mensen thuis uit hun hok gestolen werden.

Anoniem zei

misschien schrik ik hier niet zo van... vroeger bij mij ouders werden steevast een paar kalkoenen gejat uit de tuin, zo vlak voor kerst...

Anoniem zei

Bij mijn ouders werden vroeger dieren vaak zelf geslacht. Ook vele buitenlanders doen dat nog steeds.
Ik vind dat er in principe niet veel verschil is tussen een stukje vlees uit de schappen van de appie-happie, of een dat zelf geslacht is. Wel denk ik dat men bij het zelf slachten in ieder geval meer stilstaat bij de consumptie, dan wanneer het uit de supermarkt komt.
Of ik het persoonlijk zou willen doen? Misschien een keer, alleen voor de ervaring...

Anoniem zei

Bij ons stond gisteren de straat vol met auto's van jagers. Als je zag waar die 's avonds mee naar huis gingen... ;-/
Het leek wel of ze voor alle kerst dagen uit de rest van hun leven een voorraad moesten opbouwen. Fazanten, konijnen, hazen, patrijzen.
Ik vraag me af hoeveel van die lui stropers waren. Aankomen 's morgens in het donker en 's avonds vertrekken in het donker en hun "buit" zo veel mogelijk verdekt houden. verdacht en vreemd.

Ik ben geen vegetarier, maar de polders leeg schieten voor de feestdagen vind ik te ver gaan.