zaterdag 26 augustus 2006

Het wiegen van gerst in de wind

I sat within the valley green
I sat me with my true love
My sad heart strove the two between
The old love and the new love
The old for her, the new that made me
Think on Ireland dearly
While soft the wind blew down the glade
And shook the golden barley

We zijn gisteren naar 'The Wind That Shakes the Barley' geweest. Een film van Ken Loach waarin het Ierse volk het opneemt tegen de Engelse troepen (Black and Tans) om te vechten voor onafhankelijkheid. Door de vastberadenheid van de Ieren komen de Britten in een impasse terecht. Een verdrag wordt gesloten om verder bloedvergieten te voorkomen. Het gevolg van deze 'schijnoverwinning' is dat de Ieren zich tegen elkaar keren en er een burgeroorlog ontstaat met als gevolg dat families uit elkaar gerukt worden en broer elkaars vijanden zijn.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Die ga ik komende week zien. Wat vind je ervan?

Pedro zei

@Anne: Het lag misschien aan mij, maar ik vond de film niet 'af'. Toch is het een intrigerende film.

Anoniem zei

Dank, zal kijken of ik er ook zo over denk!

Pedro zei

@anne: Veel plezier.