zondag 6 augustus 2006

Vlek


Heb je dat ook wel eens? Ben je een mango aan het slachten om 'em daarna lekker te kunnen juicen, glibbert dat ding uit je handen en zo op je kleren. Nou, bij mij was het gisteren weer eens een keer zo laat. Een mango is een heerlijke vrucht, maar geeft enorm vervelende vlekken. En wat doe je dan? Je rent als een gek naar de plaatselijke supermarkt om een fles "Shout", "Vanish" of "Kwak en Breed" te halen om zo de vlek te bestrijden.
Maar niet deze keer. Nu heb ik eens gebruik gemaakt van een oeroud huismiddel wat bij mijn grootouders al op de vensterbank in de keuken stond. Een klein blauw metalen emmertje met daarop in emaille de titel "Zeep" stond daar gebroederlijk naast de twee andere emmertjes met de welluidende beschrijvingen "Zand" en "Soda". In de laatste twee zat alles behalve zand en soda, maar in het eerste lag inderdaad een blok zeep. Regelmatig waste ik daar m'n handen mee, maar ik vond altijd dat het niet lekker rook. Het was (daar kwam ik later achter) ossengalzeep te zijn. En met ossengalzeep ben ik deze keer de vlekken te lijf gegaan. Het kost bijna geen drol (ten opzichte van die flashy reinigers) en het werkt bij bijna elke vlek.
Hoera voor de ossengalzeep. Ik vraag me alleen af hoe men zoiets ontdekt heeft !

2 opmerkingen:

Chantal zei

Ik gebruik altijd en vlesje met special vlekkenspul, kan niet op de naam komen, je hebt ze voor allerhande vlekken als fruitvlekken, olie, smeer, pen e.d.

Pedro zei

@Chantal: Je bedoelt zeker "Vlekkentovenaar"?