woensdag 22 november 2006

Belangrijke dag

Eindelijk is het zo ver. De dag is eindelijk daar. Hier hebben we lang op gewacht. Vandaag opent Lidl bij ons in het dorp de deuren. Maar dat is niet het belangrijkste. Vandaag is het verkiezingsdag. En daar kijk ik altijd met plezier naar uit. Oh nee, het stemmen op zich heeft niet zozeer mijn voorkeur, maar de dingen die er omheen zweven.

Zo vind ik het altijd leuk om op de kandidatenlijst naar vreemde voornamen te zoeken. En dan bedoel ik niet de buitenlandse namen van de medelanders die vermeld staan, maar namen zoals Meine en Halbe. Geweldig!
Waar ik ook een sport van gemaakt heb, is het proberen om als eerste de stem uit te brengen op het stembureau van mijn keuze. Dit jaar is dat helaas net niet gelukt, dus volgende keer beter.

Ik ging dus gewapend met mijn uitnodiging en paspoort naar het stembureau om daar mijn stem uit te brengen. Daar aangekomen haal ik mijn kaart tevoorschijn en pak mijn paspoort ook gelijk ter legitimatie. Deze werd niet eens gecontroleerd. Ik heb verder niet gevraagd hoe dat zat, maar begaf mij naar een van de drie wortelnotenhoten stemhokjes. De middelste was geschikt gemaakt voor mensen in een rolstoel. Het enige nadeel was dat dit hokje vanwege de aanpassing aan de achterkant open was, zodat je kon zien wat degene die daar stond, stemde.
Eenmaal in mijn hokje aangekomen lag daar het rode potlood al op mij te wachten. Het lag gewoon los, dus als ik toevallig nog behoefte had gehad aan een mooi, rood potlood, had ik het mezelf eigen kunnen maken. Ik heb het maar laten liggen, want anders moet degene in mijn hokje bij de buurman/-vrouw een rood potlood gaan lenen en dat is niet de bedoeling.

Al met al was het dus eigenlijk behoorlijk slecht geregeld en ik hoop dat het allemaal goed komt met mijn uitgebrachte stem. De tijd zal het leren.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

en ik dacht nog wel dat alles daar zo super georganiseerd is...

Pedro zei

@Heidi: Nee hoor, het is hier net zo erg als in Belgiƫ. (Of misschien nog wel erger)
BTW: Bij jullie is er toch stemplicht i.p.v. stemrecht ?

Chantal zei

Ik heb het stemmen dit jaar wegens ziek zijn per volmacht uitbesteed aan manlief.... dus die gaat na zijn werk even kleuren....

Anoniem zei

Ik heb mijn paspoort ook niet hoeven tonen, maar das meer omdat iedereen hier weet wie ik ben.

Ik hoop vanavond op een mooie linkse uitslag

Pedro zei

@Redstar: Iedereen kent je? Ik weet niet of dat wel zo goed is...

Anoniem zei

Het is allemaal nogal rommelig verlopen ja.
Voor m'n baas ideaal, die heeft stemcontainers mogen leveren waar de computers niet werkten.
Dus ook van zo'n situatie wordt geprofiteerd. :-/