dinsdag 11 juli 2006

Ministerie van VROM, bedankt !

Het zal de meeste mensen weinig zeggen, maar een onderdeel van mijn werk is het maken van Bouwbesluit-berekeningen. Deze geven aan of er voldoende verblijfsruimten zijn in een woning of bedrijfspand, komt er voldoende daglicht binnen, is het allemaal voldoende geventileerd en is het pand wel energiezuinig. En daar zit 'em nou net de kneep. Begin van dit jaar heeft minister Dekker de norm voor de energiezuinigheid verlaagd. Normaal werd dit aangegeven met een cijfer en dat cijfer was 1. Begin dit jaar moest dit terug naar 0,8 , een verlaging van 20%. Iedereen zat met de handen in het haar: architecten, bouwadviseurs en zelfs gemeente-ambtenaren. In de afgelopen paar maanden is het allemaal toch nog redelijk goed gekomen, tot vandaag.
Ik werd vanochtend vroeg gebeld door een klant (architect) met de vraag of ik het Staatsblad of de publicatie van VNG gelezen had. Helaas moest ik daar ontkennend op antwoorden. Daarin stond namelijk dat de aanscherping van de EPC-eis (zoals dat zo mooi heet) niet rechtsgeldig is. Dit betekent dus dat alle werken van dit jaar eigenlijk te extreem berekend zijn en dat opdrachtgevers dure aanpassingen zouden moeten doen om de eis te halen.
Dat zijn nou dingen waar ik vlak voor de BouwVak niet op zit te wachten.

2 opmerkingen:

Chantal zei

Ja, de overheid..... heerlijk.....

Pedro zei

@Chantal: I rest my case...